Numero
äänestä numerolla
15

Raimo Piirainen

Kirjoituksia

Liikenneministeri Berner unohti Kainuun

Liikenneministeriö antoi asetuksen runkoverkoista niin maanteiden kuin myös rautateiden osalta 21.11. Asetus tulee voimaan 1.1.2019.

Maanteiden runkoverkko päättyy VT 5 osalta Kajaaniin, näin päätti ministeri Berner. Suurin osa Kainuusta jää runkoverkon ulkopuolelle. Se tarkoittaa palvelutasossa heikompaa tasoa Kajaanista pohjoiseen, esimerkiksi talvikunnossapidon osalta tarkoittaa II-tason hoitoa.

Ministeriltä unohtui, että viitostie jatkuu aina Sodankylään saakka. Matkailun kannalta olisi ollut suotavaa runkoverkon jatkuvan ainakin Kuusamoon saakka. Samoin kävi VT 22 Kontiomäki- Oulu välin, se on jostain syystä jäänyt ministeriltä unohtumaan runkoverkosta. Kainuun maakuntahallituksen kannanotot menivät kuuroille korville. Jo tästä huomaa miten Sipilän hallitus on unohtanut aluepolitiikan merkityksen harvaan asuttujen alueiden toimintaedellytysten kannalta. Pohjois-Karjalasta Kainuuseen tuleva VT 6 sen sijaan on päässyt runkoverkkoon. Näyttää hyvin vahvasti siltä, että suurempien maakuntien toiveet on toteutettu ja Kainuu on jäänyt lehdellä soittelemaan.

Rautateiden pääväylien osalta esitys on hieman lohdullisempi Kainuun kannalta. Savon rata Kajaanin kautta Ouluun kuuluu runkoverkkoon. Myös Venäjän rajalta tuleva Vartiuksen rata kuuluu runkoverkkoon, ja useamman vuoden yhtenä kehityskohteena ollut Kontiomäki-Iisalmi-Ylivieska -rata, mitä pitkin tavaraliikenteen virrat tulevat kasvamaan tulevien metsä- ja kaivannaisinvestointien myötä. Liikennemäärien kasvaessa Perämeren satamiin pääsy tulee turvata useamman yhteyden kautta. Jo tällä hetkellä Kontiomäki- Oulu väli on välityskyvyn osalta ongelmissa.

Ministeri Lintilä Kajaanin vierailullaan otti kantaa yöjunan puolesta, oikein hyvä. Toivon hänen ottavan asian vakavasti ja vievän sen valtioneuvoston käsittelyyn. Yöjunayhteys olisi liikenteenpäästöjen kannalta todella järkevä liikenneyhteys Etelä-Suomeen.

 

Tilaa täältä uutiskirjeeni, voit voittaa vuoden kahvit