Raimo Piirainen

Blogi

Pari sanaa junavuoroista

Otimme kainuulaiskansanedustajien kanssa kantaa VR:n aikeille lopettaa monelle tärkeä yöjunavuoro Kajaanin ja Kuopion välillä. Totta on, ettei vuoro ole matkustajamääriltään valtakunnan vilkkain, mutta ilmoitusluonteisena asiana kerrottu päätös on törkeä ja märkä rätti kaikelle työlle Kainuun elinvoimaisuuden turvaamiseksi jo muutoinkin vaikeassa tilanteessa.

Pitäytymällä päätöksessään VR:n johto vahvistaa käsitystä toimintansa ylimielisyydestä. Onko todella niin, että yhtiölle turvattu yksinoikeus henkilöliikenteelle kiskoilla antaa mahdollisuuden käyttää härskisti hyväksi monopoliasemaa tilanteessa, jossa esimerkiksi linja-autoliikenne uudistaa toimintamallejaan?

Edellisten vaalien aikainen yöjunan puolesta puhuminen jäi elämään joidenkin kansalaisten suussa eräänlaisena vitsinä. VR oli tuttu talo, tiedän ja tunne sen toimintatavat. Uskoin, että asioista voidaan sopia neuvotellen, kuten talon toimintamalleihin aiemmin kuului. Kansanedustajakollegoiden kanssa teimme vuosikymmenen alussa kaikkemme yöjunan puolesta, mutta jouduimme tyytymään torjuntavoittoon. Nyt lahdattavaksi on menossa juuri tämä torjuntavoittovuoro, jolla kompensoitiin alkuperäistä yöjunaa. Tämän enempää VR:n nykyisen johdon sanelupolitiikkaan perustuvaan toimintamalliin on vaikea pettyä.

Juna on edelleen ylivertainen matkustusmuoto mukavuudessaan. Kainuulaisammattilaisten valmistamat vaunut kelpaavat käyntikorteiksi. VR:llä työskentelee ammattinsa osaavaa, vastuullista henkilökuntaa. Heikentämällä palvelujaan VR paaluttaa tulevaisuutensa. Kun vuoroja lakkautetaan, matkustajat siirtyvät muihin liikennevälineisiin ja ennen pitkää henkilökuntakin voi joutua tarpeettomana lähtemään.

Rautateillä valmistaudutaan kilpailun vapautumiseen. Pahoin pelkään, että rataa laitetaan rullalle, kun rautatieyhtiöt poimivat rusinat pullasta keskittyen kilpailemaan vilkkaiden yhteyksien matkustajista. Harvaan asutut alueet jäävät vaille junayhteyksiä ja kansalaiset asetetaan eriarvoiseen asemaan asuinpaikastaan johtuen. Kun rautatieliikenne loppuu, uskooko joku linja-autoyhtiöiden kuskaavan väkeä Kajaanista Helsinkiin eurolla?

Olemme vedonneet asiassa VR:n johtoon päätöksen perumiseksi. On myös syytä vedota kaikkiin poliittisiin toimijoihin, jotta yhtiö ja valtio sen omistajana, kuuntelee kansalaistensa huolen ja näyttää esimerkkiä yhteiskuntavastuustaan käytännössä eikä vuosikertomuksen kannessa. Sydänjuuriltani rautatieläisenä kannatan edelleen VR:n monopoliasemaa pitkän matkan henkilöliikenteessä, edellyttäen sen toimivan asemansa mukaisesti vastuullisesti.